Streetwear – dziedzictwo marek w obrazkach

W powszechnej opinii przyjęło się, że streetwear narodził się na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w przepełnionej słońcem Kalifornii w kulturze skate&surf. Zjawisko to czerpało inspiracje z przestrzeni ulicznej, łącząc w sobie amerykański luz z oryginalnym designem. Marką, która jako pierwsza odcisnęła swoje piętno na modzie ulicznej, jest Stussy. Brand funkcjonuje na rynku dokładnie od 1980 r. Charakteryzuje go zapadający w pamięć bardzo wyrazisty logotyp – tag/podpis założyciela firmy Shawna Stussy’ego. Koncepcja wizualna, mimo upływu lat, nadal jest spójna. Nie uległa znaczącej metamorfozie nawet po odejściu z firmy samego Stussy’ego. Brand jest mocno osadzony w kulturze i sztuce. To właśnie Stussy zapoczątkował słynne kolaboracje z artystami w ramach „Stussy World Tour”. Marka zbudowała swój heritage na modzie ulicznej, ale stała się także inspiracją dla innych twórców, którzy zdecydowali się wcielić w życie własne pomysły.

Boxlogo

James Jebbia stworzył kultowy brand Supreme właśnie dzięki znajomości z Shawnem Stussym. Marka ma spójny wizerunek, a najsilniejszym punktem identyfikacji jest boxlogo, które swoim wyglądem nawiązuje do prac Barbary Kruger. Samo logo jest bardzo charakterystyczne, nie brakuje zatem wielu wariacji na jego temat. Supreme jest kolejną marką, która pozycjonuje się poprzez kolaboracje ze znanymi artystami m.in. Neilem Youngiem, Markiem Floodem, Danielem Johnstonem, Larrym Clarkiem czy Damienem Hirstem. Kolekcje oraz umiejętne wykorzystanie projektowania graficznego pozwalają stanowić idealne odniesienie do lat 90. we współczesnym wydaniu. Ponadto, wszystkie materiały wideo reżyserowane przez Williama Strobecka są jednolite stylistycznie i potrafią na dłużej przykuć uwagę odbiorców.

Więcej na ten temat:

point-of-design-logo11