Gazeta Finansowa: Czynniki psychologiczne w relacjach biznesowych

Zdrowe i udane relacje z pracownikami, klientami, interesariuszami oraz otoczeniem biznesowym pełnią kluczową rolę w każdym przedsiębiorstwie. Co więcej, są ważnym elementem na wszystkich innych płaszczyznach naszego życia. Budowanie dojrzałych relacji sprawia, że stosunki międzyludzkie stają się przejrzyste, wiarygodne oraz oparte na wzajemnym zaufaniu. Z takimi umiejętnościami nie trzeba się wcale urodzić – można się ich z łatwością nauczyć.

Psychologia biznesu skupia się na funkcjonowaniu człowieka w środowisku biznesowym, a także weryfikuje, co wpływa na rozwój jego potencjału zawodowego. Sprawne wykorzystywanie  jej mechanizmów w przedsiębiorstwie pomaga stworzyć dobrą atmosferę i zgrany zespół, a także zdrowe relacje ze współpracownikami.

Otwarta i transparentna komunikacja to jedna z najważniejszych kompetencji osobistych człowieka. Pozwala rozumieć i być zrozumianym. Wpływa na nasz wizerunek oraz sposób, w jaki jesteśmy odbierani przez otoczenie. Odpowiednia komunikacja w relacjach biznesowych świadczy o profesjonalizmie, eksponuje kluczowe elementy ekspertyzy i co najważniejsze, pomaga w nawiązywaniu współpracy z potencjalnymi kontrahentami. Szum czy chaos w komunikacji prowadzą do konfliktów, nie tylko na linii klient-usługodawca, ale również pracodawca-podwładny. Jeśli złote zasady komunikacji wewnętrznej widnieją wyłącznie na papierze, zespół staje się zdemotywowany i nie podchodzi entuzjastycznie do powierzonych zadań. Otwartość pozwala tworzyć autentyczne relacje, które bezpośrednio wpływają na utożsamianie się pracowników z miejscem pracy, a tym samym budują silny związek z przedsiębiorstwem.

Więcej na ten temat w Gazecie Finansowej.