Dynamiczna ewolucja sektora usług kurierskich jest bezpośrednio związana z nieustannym rozwojem branży e-commerce. Sprawna logistyka, która przyspieszy i skutecznie wpłynie na finalizację łańcucha dostaw, jest jednym z największych wyzwań, przed którymi staje rynek KEP nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Z perspektywy globalnej możemy obserwować implementację nowatorskich rozwiązań z czasem pojawiających się również na naszym rodzimym rynku. Profesjonalne przedsiębiorstwa coraz chętniej dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, wdrażając sprawdzone mechanizmy w swoich lokalnych oddziałach. Kluczowym ogniwem pozostaje jednak usprawnienie „ostatniej mili” kurierskiej, będącej najważniejszym elementem logistycznego procesu, którego skuteczność wprost wpływa na satysfakcję odbiorcy docelowego.
W Polsce branża KEP jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków. W ciągu ostatniej dekady urosła o ponad połowę. Logistyka i e-commerce idą w parze ze względu na oczywiste wzajemne zależności oraz możliwości, dzięki którym e-handel może zyskać jeszcze bardziej. Jego sukcesu możemy upatrywać w realizacji zamówień z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie. Niezależnie od tego, gdzie akurat przebywamy. Duży wpływ na rozwój KEP mają również oczekiwania konsumentów. Dostawa ma być możliwie najszybsza, tania, a jakość towaru zachowana na odpowiednim poziomie.
Wzajemne zależności
Cała branża logistyczna rośnie wraz z rozwojem e-commerce. Reakcja na aktualne trendy to jedno, ale żeby nadać ton biznesowemu wyścigowi należy je również kreować. Wiele firm coraz odważniej penetruje obszar innowacji, inwestując w aplikacje mobilne, a nawet sztuczną inteligencję. Czynnik ludzki bywa zawodny, dlatego automatyzacja procesów, na których opiera się „ostatnia mila”, ma na celu usprawnienie pracy kurierów. Wpływ e-commerce na logistykę widać zresztą w bardzo wielu obszarach. Zmiany w infrastrukturze technicznej oraz informatycznej budują przewagi konkurencyjne i umożliwiają sprawną obsługę internetowych klientów.
Więcej na ten temat: