Sektor e-commerce przeżywa rozkwit, pozostawiając za sobą mnóstwo odpadów. W 2020 roku na całym świecie przesłanych zostało ponad 131 miliardów paczek, co oznacza potencjalnie 131 miliardów sztuk opakowań jednorazowych. A liczba ta szybko rośnie – mówi Thomas Fugl, prezes firmy RE-ZIP, która współpracowała przy projekcie opakowań EkoBox w InPost.
InPost wraz z platformą Modivo, po okresie testów, wdrażają produkcyjną wersję zamkniętego obiegu opakowań EkoBox InPost. To koncept ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku i pierwszy w Polsce system wtórnego obiegu opakowań dla e-sklepów. Pudełka EkoBox powstały przy współpracy z duńską firmą RE-ZIP. Thomas Fugl, prezes RE-ZIP, opowiada nam jak odpowiednie opakowania mogą pomóc w walce z odpadami w branży ecommerce.
InPost i Modivo są w Polsce pionierami w zakresie cyrkularności opakowań w e-commerce. Jak ten temat wygląda w Europie?
Bardzo często cyrkulacja opakowań jest sprowadzana do gospodarki odpadami. Takie podejście pojawia się również w innych europejskich krajach, z czym nie mogę się zgodzić. Działania muszą być efektywne i prawdziwe, a nie pozorne, czego dowodem jest nasza współpraca z InPost i Modivo, które są zaangażowane społecznie i jednoznacznie dążą w stronę rozwiązań zgodnych z duchem eko. Jak wynika z raportu “ReShaping Plastics”, kluczowe będą działania w ciągu najbliższych pięciu lat. Wówczas dowiemy się, czy europejski system wykorzystania i oddziaływania tworzyw sztucznych osiągnie zerową emisję netto do 2050 r. Pozytywna zmiana dzieje się na naszych oczach, a jej celem jest jak najszybsze osiągnięcie zeroemisyjności w wielu obszarach, również w e-commerce. Polityka europejska coraz mocniej koncentruje się na spowolnieniu postępujących zmian klimatycznych. Wciąż mamy jednak wiele do zrobienia w tym zakresie.
Przeczytaj cały wywiad: