Eurogospodarka.eu: Wpływ nowych technologii na e-commerce

W ostatnich latach impulsem dla rozwoju branży e-commerce stała się pandemia oraz ograniczenia w handlu stacjonarnym wywołane kolejnymi lockdownami. Sam sektor nadal dynamicznie rozwija się, jednocześnie zwiększając swoją wartość – jeszcze trzy lata temu wynosiła 100 mld zł. Jak wynika z badania PwC – „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce”, w 2026 roku wartość rodzimego rynku e-commerce osiągnie poziom 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%.

Kluczowe trendy, kształtujące obecnie sektor zakupów online to przede wszystkim nowe technologie, optymalizacja dostaw oraz ekologia. Technologią, która przebojem wdarła się w ubiegłym roku do świata zakupów, są odroczone płatności. Upowszechniły się one w całej branży, rozszerzając obszar swojego oddziaływania również na sklepy stacjonarne. Można spodziewać się, że ta metoda płatności jeszcze dojrzeje. BNPL, czyli z angielskiego – „buy now, pay later”, mają szansę stać się integralnym elementem codzienności konsumentów. Na pewno ich rozwojowi sprzyja wymagająca sytuacja gospodarcza. Ich niewątpliwą zaletą jest natomiast możliwość zapłacenia za dokonane zakupy natychmiast, kiedy będziemy dysponować środkami pieniężnymi na swoim koncie.

Ekologiczna świadomość
Zaawansowane, ekologiczne opakowania wielorazowe są już dostępne na rynku. Wydają się zatem naturalnym następcą opakowań plastikowych, których zastosowanie powinno być maksymalnie ograniczone. Świadomość ekologiczna rośnie, a skuteczna implementacja prośrodowiskowych i proklimatycznych rozwiązań będzie zbawienna dla całej branży. Równocześnie zastosowanie bardziej wysublimowanych narzędzi technologicznych w kwestii opakowań powinno pomóc sprostać innym wyzwaniom. Zaliczyć do nich można efektywne wykorzystanie miejsca w samochodach dostawczych. Kolejną kwestią jest konieczność dopasowania rozmiaru opakowania do towaru, ale także do wielkości skrytek w automatach paczkowych. Masowe zastosowanie wielorazowych opakowań pozwoli zredukować górę śmieci, będącą efektem działalności e-commerce. Równie istotna jest redukcja śladu węglowego oraz usprawnienie newralgicznej, ostatniej mili kurierskiej.

Więcej na ten temat: