Brands IT: Wyzwania handlu stacjonarnego

Handel w Internecie kwitnie. Prognozy wskazują, że w ciągu najbliższych kilku lat może stanowić niemal połowę całej sprzedaży. Pojęcia takie jak customer experience, personalizacja, big data oraz robotyzacja zagościły na stałe w słownikach nie tylko ekspertów, ale i „przeciętnych zjadaczy chleba”. Opisują one obszary w dużej mierze wyznaczające kierunki dynamicznego rozwoju całego sektora. Imponuje także wpływ, jaki na e-commerce wywiera kanał mobilny, z którego pochodzi zdecydowana większość realizowanych w Internecie zakupów.

Konsumenci w Polce są wciąż stosunkowo mocno przywiązani do zakupów w sklepach stacjonarnych. Chętnie jednak porównują ceny off- i online. Wraz z e-commerce będzie rozwijać się zatem nie tylko handel internetowy, ale również tradycyjny – poprzez wdrażanie strategii omnichannelowych. Na dynamikę procesów w tym zakresie największy wpływ wywierają nowe technologie. Innym istotnym czynnikiem są oczekiwania konsumentów nowej generacji, którzy niemal przez cały czas pozostają online i nie wyobrażają sobie życia bez smartfona. Na znaczeniu zyskuje implementacja narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, analizie big data czy uczeniu maszynowym. Dane o klientach pozwalają weryfikować ich preferencje, a w konsekwencji jeszcze lepiej indywidualizować ofertę pod kątem ich potrzeb. Umożliwia to budowanie przewag konkurencyjnych firm w branży handlowej. Big data daje korzyści nie tylko firmom, ale także samym konsumentom, którzy mogą otrzymać informację zaspokajającą ich aktualne oczekiwania. Szukając w sieci czegoś konkretnego, użytkownik chce, aby wyniki możliwie najbardziej konkretnie odpowiadały jego zapytaniu. Im więcej danych zostanie przeanalizowanych, tym większa szansa, że trafi do niego trafna wiadomość. Nowe technologie powodują zmiany w branży handlowej, wpływając na ewolucję modeli biznesowych i relacji z klientami. Stanowi to jedno z największych wyzwań i szans dla branży w nadchodzących latach.

Filar polskiego ekosystemu
Handel detaliczny jest bezdyskusyjnym filarem polskiego ekosystemu. Firmy handlowe w Polsce, zgodnie z danymi GUS, stanowią 23% wszystkich przedsiębiorstw, ich udział w PKB szacowany jest na ponad 17%, a zatrudniają ok. 2,4 mln osób. Filar ten rozwija się bardzo dynamicznie, jednak wciąż wymaga elastyczności i otwartości detalistów w zakresie wdrażania nowoczesnych rozwiązań. Rosnąca konsumpcja sprzyja całej branży, która od 30 lat notuje wzrosty. Jak podaje opublikowany przez ZPP raport pt. „Perspektywy poprawy konkurencyjności na rynku handlu detalicznego w Polsce”, tylko w ciągu ostatnich dwóch lat (2017-2019) średnioroczne wzrosty w handlu spożywczym szacuje się na 4-5%, przy czym ogólne tempo rozwoju najbardziej sprzyja tym segmentom, które najszybciej dostosowują się do nowych wymagań konsumentów.

(Fot. Bartosz Jankowski / Newspix.pl)

Więcej na ten temat: