Czerwona-skarbonka.pl: “Z kryzysu wyszliśmy silniejsi”

Gdy myślimy o branży consumer finance czy nowoczesnej technologii, która pomaga w rozwoju narzędzi finansowych, jednym ze skojarzeń jest AIQLabs. Za tą warszawską firmą stoją takie marki, jak SuperGrosz czy „Kupuj Teraz – zapłać później” oraz tysiące klientów i dziesiątki innowacyjnych rozwiązań. Jak AIQLabs przetrwało trudny 2020 rok? Jak się rozwija? Jak prezentuje się cała branża pożyczkowa w kraju nad Wisłą? Na te oraz inne pytania odpowiedział nam Piotr Siwiec, prezes tej organizacji i prawdziwy weteran branży finansowej.

2020 rok był swoistą terapią szokową dla branży pożyczkowej. Nie chodzi tylko o spowodowaną pandemią zmianę zachowań konsumenckich pożyczkobiorców, ale oczywiście o ustawowe obniżenie możliwych kosztów pożyczek. Jak wyglądał ten rok w AIQLabs i czy przyniósł zmiany w strategii czy sposobie funkcjonowania Państwa firmy?
Ubiegły rok dla branży consumer finance był olbrzymim wyzwaniem na wielu płaszczyznach. Ucierpieliśmy na pandemii tak, jak inni przedsiębiorcy, ale dodatkowe utrudnienie stanowiła „tarcza” w postaci ponad dwukrotnie obniżonej przychodowości. Musieliśmy zderzyć się z zupełnie nową rzeczywistością, ale nie jesteśmy na rynku od wczoraj. Z wieloma wyzwaniami mogły sobie poradzić jedynie najlepsze firmy, do których nieskromnie zaliczam AIQLabs. Z całego zamieszania i newralgicznych momentów ubiegłego roku wyszliśmy obronną ręką. Ponadto, wprowadziliśmy na rynek pod marką odroczonych płatności „Kupuj Teraz – zapłać później”, kartę płatniczą KUPUJTERAZ, starając się nie tylko podążać za trendami, ale również tworzyć je i odpowiadać na potrzeby konsumentów nowej generacji w czasach pandemii. Szybko dostosowaliśmy się do niekorzystnych przepisów, często reagowaliśmy na bieżąco, modyfikując naszą strategię biznesową. Jak mantrę będę powtarzać słowa znanego inwestora, Warrena Buffetta – „dopiero, gdy przychodzi odpływ, widać, kto pływa nagi”. Jestem przekonany, że z całego kryzysu wyszliśmy silniejsi.

Pierwsze skojarzenie związane z AIQLabs to nowoczesne rozwiązania technologiczne, na przykład zastosowanie uczenia maszynowego (machine learning). W jaki sposób pomagają one w funkcjonowaniu Państwa przedsiębiorstwa i co mogą przynieść pożyczkobiorcom?
BIG DATA, zaawansowana analityka i właśnie uczenie maszynowe – to tylko niektóre z narzędzi przez nas stosowanych. Warto wspomnieć, że ich znaczenie wzrosło w trakcie pandemii. Pozyskanie klienta w pełni przeniosło się do sieci. Jeśli konsument chce otrzymać finansowanie, nie musi już przygotowywać szeregu dokumentów czy potwierdzać wysokości swoich dochodów. Staramy się maksymalnie uprościć procesy związane z biurokracją, a nowoczesna technologia pozwala nam analizować informacje w taki sposób, abyśmy mogli zaproponować jak najlepszą ofertę. Większość działań realizujemy w sposób zautomatyzowany, bez konieczności angażowania analityka. Dzięki temu, redukujemy ryzyko niewywiązania się z podjętych zobowiązań. Uczenie maszynowe pozwala nam zwiększyć efektywność działań i mimo pandemii, być bliżej klientów oraz ich potrzeb. W przypadku odroczonych płatności, innowacyjne systemy zwiększają wartość koszyków oraz ekspresowo oceniają zdolność kredytową. Działamy w sposób bezpieczny i transparentny.

Przeczytaj cały wywiad: