Polski rynek e-commerce od kilku lat przechodzi dynamiczne zmiany, napędzane rosnącą konkurencją oraz zmieniającymi się nawykami konsumentów. Pomimo spowolnienia gospodarczego i presji inflacyjnej, prognozy na najbliższe lata wskazują na dalszy wzrost. Według raportu „E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój”, wartość sektora w naszym kraju ma osiągnąć 192 mld zł do 2028 roku, co oznacza średni roczny wzrost o 12%.
W czerwcu 2024 roku obroty w e-commerce stanowiły 8,2% całkowitej sprzedaży detalicznej w Polsce, osiągając wartość 6,527 mld zł. Największą popularnością wśród konsumentów cieszyły się takie kategorie, jak tekstylia, odzież i obuwie (15,4% wartości e-handlu) oraz meble, RTV i AGD (14,5%).
Globalne trendy w e-commerce
Na arenie europejskiej rynek e-commerce również odnotowuje dynamiczne wzrosty. Jego wartość w ubiegłym roku wyniosła ok. 950 mld euro. Jednakże, rosnąca konkurencja, zwłaszcza ze strony platform oferujących produkty w niskich cenach, stawia przed tradycyjnymi graczami nowe wyzwania. W Stanach Zjednoczonych obserwuje się trend, w którym gospodarstwa domowe o rocznych dochodach poniżej 50 tys. dolarów coraz częściej dokonują zakupów online w poszukiwaniu tańszych ofert. To zjawisko podkreśla znaczenie konkurencyjności cenowej oraz dostosowania oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów na globalnym rynku e-commerce.
Więcej na ten temat:
