Przez pandemię COVID-19 wzrost rynku e-commerce przyspieszył. W Polsce w 2020 roku zwiększył się on aż o 35 proc. Jedną z pochodnych tego zjawiska jest rosnąca liczba automatów paczkowych – Polska ma ich najwięcej w Europie.
Z informacji opublikowanej przez eMarketer wynika, że wartość globalnego rynku e-commerce w 2020 r. wyniosła 4,3 mld dol., co oznacza 27-proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Prawie dwie trzecie zakupów online generuje region Azji i Pacyfiku, a niekwestionowanym liderem są Chiny odpowiedzialne za połowę globalnego e-handlu. Pod względem szybkości wzrostu przoduje Ameryka Łacińska na czele z Argentyną, w której to wartość handlu w sieci wzrosła aż o 79 proc. r/r.
Jednym z regionów, gdzie obserwowany jest dynamiczny rozwój rynku e-commerce, jest Europa Środkowo-Wschodnia, w tym Polska należąca do europejskich liderów pod względem tempa zmian. Według analizy PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026” wartość brutto sprzedaży dóbr online w Polsce wyniosła w ubiegłym roku 83 mld zł (wraz z usługami jest to 100 mld zł), co oznacza imponujący, 35-proc. wzrost w stosunku do 2019 r. Według prognoz rynek zakupów w sieci będzie rósł przez najbliższe lata średnio o 12 proc., by osiągnąć w 2026 r. poziom 162 mld zł.
Więcej na ten temat: