Wiadomości Handlowe: Spadły obroty w handlu tradycyjnym

Według danych M/platform, sierpień 2021 przyniósł spadek obrotów w handlu tradycyjnym w ujęciu rok do roku. Jak pokazują statystyki, kupujemy rzadziej i mniej podczas jednego procesu zakupowego, ale płacimy więcej.

Po trzech miesiącach kilkuprocentowych wzrostów rok do roku handel tradycyjny w Polsce ponownie odnotował spadek obrotów. W sierpniu 2021 wartość sprzedaży generowana przez ten kanał dystrybucji była niższa od ubiegłorocznej o 3 proc. Podobnie jak w poprzednim miesiącu, mogliśmy zaobserwować wzrost wartości naszego koszyka zakupowego, który osiągnął średni poziom 21,19 złotych. Jednocześnie o 4,2 proc. zmniejszyła się wielkość przeciętnego koszyka. Wydajemy zatem więcej, ale kupujemy mniej. Kupujemy także rzadziej, bo w stosunku do sierpnia ubiegłego roku liczba transakcji w sklepach tradycyjnych zmniejszyła się o 5,6 proc.

Grupą produktową, która nieustająco odnotowuje wzrost wartości sprzedaży w handlu tradycyjnym, pozostają produkty świeże i na wagę, a zatem mięso, wędliny, owoce, warzywa i nabiał. Większość pozostałych grup produktowych odnotowała kilku- lub nawet kilkunastoprocentowe spadki w perspektywie rocznej. W sierpniu wartość jednej z największych kategorii w Polsce, ale także i w handlu tradycyjnym, czyli piwa, zmniejszyła się o 17,7 proc. Podobne tempo spadku (-15,9 proc.) charakteryzowało napoje bezalkoholowe. Zmniejszyła się wartość sprzedaży mrożonek, w tym lodów, (-31 proc.), a także słonych przekąsek (-12,3 proc.). W przypadku części kategorii spadki te można przypisywać niższym niż ubiegłoroczne temperaturom, jakie towarzyszyły nam w ostatnim miesiącu wakacji. Jednocześnie produktów z wielu kategorii kupowaliśmy jednak po prostu mniej niż rok temu.

(Fot. G. Lyko / Newspix.pl)

Więcej na ten temat: