Szacuje się, że wartość rynku e-commerce w Polsce wynosi obecnie 92 mld złotych, a największy wpływ na jego kształt, także w branży spożywczej, mają klienci. W sektorze żywnościowym dynamicznie rozwija się omnichannel, model łączący kanały zakupów online i offline. Zwiększa się także rola aplikacji mobilnych, które generują coraz więcej zamówień przez Internet. Ważnymi trendami kształtującymi branżę są również sztuczna inteligencja oraz nowoczesne systemy zarządzania, ułatwiające dostarczanie zamówionych produktów spożywczych bezpośrednio do klienta.
Obecnie aż 64% osób deklaruje, że kupuje artykuły spożywcze online. Takie dane przedstawia Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research w swoim badaniu z lutego 2023 roku. Wynika z niego także, iż około 20% z tej grupy korzysta z oferty tych samych firm podczas kolejnych zakupów w sklepach internetowych. Te statystyki odzwierciedlają stan polskiej branży spożywczej w e-commerce i dowodzą, że ten kanał sprzedaży jest już nie tylko perspektywiczny, ale kluczowy w dalszym rozwoju tego sektora.
Zakupy produktów spożywczych online stały się bardzo popularne w czasie pandemii COVID-19. Skłoniła ona konsumentów do wyboru bezpiecznych metod zamawiania żywności. Dodatkowo zakupy w sklepach stacjonarnych były utrudnione i zabierały więcej czasu, więc duża część konsumentów zaczęła szukać alternatywy. Trend związany z coraz większym udziałem rynku e-commerce w handlu w branży spożywczej wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. A może być jeszcze lepiej, bo potencjał rozwoju jest ogromny. W porównaniu do konsumentów z zachodnich krajów, robimy zakupy spożywcze częściej – średnio 2-3 razy w tygodniu, a 40% respondentów badania przeprowadzonego przez PwC deklaruje, iż do sklepu wybiera się nawet codziennie. To pokazuje, jakie są perspektywy przed branżą również w Internecie. Obiecujące są także prognozy, z których wynika, że udział sprzedaży produktów rolno-spożywczych w handlu online w 2027 roku wzrośnie do 2,7%. To duża wartość – szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że żywność na tle innych towarów i usług jest relatywnie tania. Trend wzrostowy w e-commerce dotyczy także zdrowych produktów spożywczych, po które sięgają konsumenci, chcący zadbać o swoją formę fizyczną i dobre samopoczucie.
Więcej na ten temat: